DIA
01. MADRID - JERUSALEM: El despertador ha tocat a les cinc del matí. Amb son entre els dits, hem
anat a l'aeroport posant els carrers. Ja ens hem trobat una bona colla de
peregrins cristians amb guitarra a l'avió i algun jueu amb quipà. Què hi farem?
Anem a Terra Santa. El vol ha estat molt tranquil. Serà que anàvem en la gràcia
de Deu, però no ens han donat ni un got d'aigua, encara que no fos beneïda. A
les quatre hores llargues he aprofitat per llegir sobre Tel Aviv, la poesia
d'Anna Swir i he tornat a veure Inside
Out de Pixar per comprovar com em van les emocions. Al nostre voltant hi anàvem
en la companyia d’un grup de joves universitaris mascles de la Universitat de
Navarra que tenien com propòsit visitar els llocs sants del cristianisme. Llegien
llibres ben grossos i en parlaven i també veien vídeos als seus mòbils i feien
bromes. L’educació exquisida era la seua senya d’identitat.
A l'arribada a l'aeroport Ben Gurion
(primer president d'Israel que va proclamar l'estat al 1948) hem passat el control
de passaports. Ja havíem llegit que aquest és segurament l’aeroport del món on
més es vigila la seguretat. Quan ens tocava la revisió manual del passaport,
després de fer la cua, el treballador joveníssim de físic caucàsic ens ha dit
un ‘foreign no’ i hem decidit desplaçar-nos a la caseta del costat sense tornar
a fer tota la cua. Aquest treballador, jove també, amb barba i la pell ben
morena (la diversitat física em crida l’atenció) ens ha preguntat quants dies
hi seríem al país, per què els visitàvem i a quines ciutats hi pernoctaríem. Ha
sigut curt i hem pogut passar de pressa. Tot sortint de l’aeroport, hem pres un
sherut (taxi col·lectiu) cap a Jerusalem. En aquest mitjà de transport, has
d'esperar fins que s'òmpliga per marxar. Ens ha tocat esperar mitja hora fins
que tots els seients han anant ocupant-se amb un degoteig continu i lent. La
majoria dels viatgers eren de parla anglesa. Els dos darrers que hi han apujat
han estat un matrimoni jueu gran que han hagut de seure separats: ell al davant
i ella a la part de darrere. El marit li ha encomanat al viatger que seia al
costat de la seua dona i que tenia una cama lesionada i havia de dur-la
estirada: ‘Take care my wife’. Ha dit rient i la resta dels ocupants li han
correspost l’acudit amb almenys un somriure. Les senyals de l'autovia estan en
hebreu, àrab i anglès. He pensat si no seria més fàcil viure en pau
respectant-se. Israel té dues llengües oficials: l’hebreu i l’àrab, però
desconec si els funcionaris tenen l’obligació de conèixer-les totes dues, cosa
que dubte.
Alguns conductors són incívics amb avançaments
per la dreta. El conductor porta el microbús amb perícia. En un moment que hi
anàvem pel carril de l’esquerra, una moto li ha avençat per la dreta, s’ha
situat davant nostre i ha frenat obligant al nostre conductor a fer el mateix.
El conductor i l’home jueu gran han rigut aquest comportament agosarat i
desafiant del motorista. No sé què m’ha cridat més l’atenció: el comportament
incorrecte i perillós del motorista o la reacció lúdica i divertida dels
ocupants del sherut.
Jerusalem és de color ocre. Em recorda
Amman i El Cairo una mica. Totes les cases es cobreixen amb el mateix parament,
una mica encoixinat, d’aquest color. Han trigat en atendre’ns a la recepció de
l’hotel perquè el recepcionista li explicava a una clienta en hebreu quelcom
que semblava no agradar-li a la senyora. Finalment, hem dinat a les cinc de la
vesprada amb més fam que el Lazarillo.
Hem menjat un roll de verdura i ensalada i hem begut aigua per hidratar-nos una
mica. Ha estat el nostre primer menjar sant.
Després hem caminat cap avall fins la
Ciutat Vella. Hem entrat per la porta de Jaffa, deixant a mà dreta la Torre de
David, com és coneguda. A la Ciutadela, hi era el palau d’Herodes que a la seua
mort fou utilitzat pels procuradors romans. Un d’ells fou Ponç Pilat (us sonarà
el nom). Hem recorregut el carrer de David on hi ha moltes botigues (és un soc
àrab) i hem arribat a l'Església del Sant Sepulcre on estan les darreres
estacions de la Via Dolorosa, el via crucis que Jesucrist va recórrer fins la
crucifixió. Fora hi havia molta gent asseguda envoltant la façana i conversant
de manera distreta. He pensat si eren conscients que eren a un dels llocs més
importants del cristianisme o serà que a Jerusalem és senzillament impossible
respondre a tots els estímuls culturals que s’hi reben. A l’entrada un capellà
ortodox cridava l’atenció a tots aquells que no duien les cames i els muscles
tapats. Sis comunitats religioses diferents comparteixen l’administració del Sant
Sepulcre: etíops ortodoxos, armenis apostòlics, catòlics romans, grecs
ortodoxos, coptes ortodoxos i siris ortodoxos. Tinc entès que no tenen molt
bona relació i que les claus de l’església les té una família àrab que les
custodia des de fa generacions. La concòrdia és la senya d’identitat d’aquesta
terra.
Hi hem contemplat les primeres mostres de fervor religiós a aquesta terra. A la Pedra de la Unció, tot just a l’entrada, alguns visitants pregaven amb el front apegat a la pedra que commemora el lloc on el cos de Jesús fou ungit abans de ser soterrat. També, en una capella a la dreta, que s’hi puja per unes escales es pot tocar la pedra del Gòlgota. Més gent devota guardava la cua per veure la Capella del Sant Sepulcre. No ens hem plantejat esperar les dues hores que es trigarà en arribar a la porta per veure la tomba de Jesucrist. Però, ¿no hi va ressuscitar? Aquell sepulcre és on va ser els tres dies que va romandre mort? Des de fora, sembla un lloc obscur, massa.
Hi hem contemplat les primeres mostres de fervor religiós a aquesta terra. A la Pedra de la Unció, tot just a l’entrada, alguns visitants pregaven amb el front apegat a la pedra que commemora el lloc on el cos de Jesús fou ungit abans de ser soterrat. També, en una capella a la dreta, que s’hi puja per unes escales es pot tocar la pedra del Gòlgota. Més gent devota guardava la cua per veure la Capella del Sant Sepulcre. No ens hem plantejat esperar les dues hores que es trigarà en arribar a la porta per veure la tomba de Jesucrist. Però, ¿no hi va ressuscitar? Aquell sepulcre és on va ser els tres dies que va romandre mort? Des de fora, sembla un lloc obscur, massa.
Quan hem deixat enrere la devoció cristiana,
un corrent de jueus que corrien cap al Mur de les Lamentacions per celebrar el
començament del Sabbath i fer les oracions ens ha arrossegat sense cap
misericòrdia. Era gairebé impossible saber per on trepitjàvem; només ens hem
deixat dur per la fe rabínica que ens ha desembocat en la plaça del Mur. A un
costat del mur els homes; a l'altre, les dones. M'ha impressionat veure com la
religió i les creences encara mouen les vides de les persones. Alguns grups
feien un rogle i cantaven i cridaven i pegaven bots en un ritus conegut per a
ells. No sé si he viscut el dia d'avui o l'he somniat. Sent la percepció
al·lucinada. Ser a Jerusalem, un lloc tan important per la història de la
humanitat i per a les tres religions monoteistes, una ciutat en disputa, em
produeix una sensació d’estranyesa. No sé si he vist tot el que he vist o era
una pel·lícula. Demà anirem a Palestina per visitar Betlem i Jericó. Ara a
dormir i somniar el que he vist avui.
Divendres,
23 d’agost de 2019
Begoña
Chorques Fuster
Professora
que escriu
Foto:
María José Mier Caminero
No hay comentarios:
Publicar un comentario