Juan Mayorga sembla que
està reinventant la seua fórmula
teatral. I és que ha aconseguit sorprendre en el seu darrer muntatge per al
CDN. Que com ho ha aconseguit? Fent màgia. El
mago és la seua darrera obra que puja a l’escena al Teatro Valle-Inclán de
Madrid. Aquesta obra suposa un sorprenent tomb cap a la comèdia de l’autor que
tant ha reflexionat sobre la terrible història d’Europa del segle XX (Himmelweg o La tortuga de Darwin són suficients com a exemples). El propi
Mayorga ens conta al programa que fa un parell d’anys va assistir a un
espectable sobre il·lusionisme. Quan va arribar el número de la hipnosi, es va
oferir voluntari i el van sotmetre a una sèrie de proves per comprovar la seua
idoneïtat. La seua sorpresa va arribar en ser apartat com a no apte, ja que
considerava que estava fent les proves molt bé. Aquesta anècdota va encendre la
flama de l’escriptura d’El mago.
La primera cosa que
sorprèn quan s’entra al teatre és la presència d’un decorat, estàtic i
tangible. Fins ara ha estat recurrent al teatre de Mayorga i la seua concepció
teatral, el recurs a la imaginació de l’espectador, a l’habilitat
interpretativa dels actors i al poder suggestiu de les paraules per crear
aquell decorat. Ho hem vist d’una manera evident a muntatges anteriors com El cartógrafo o Reikiavik, on l’escenografia es simplificava a la mínima expressió.
Però, a més, Mayorga fa un gest de complicitat a la comèdia burgesa: l’acció
ocorre en un saló d’elegància neutra, amb cert grau de sofisticació, on
predomina el blanc.
Des fa uns anys, Mayorga
posa en escena les seues pròpies obres amb la companyia que va crear: La loca de la casa. És un nom significatiu
que ens dona pistes del que és el teatre per aquest autor. El seu primer
muntatge fou La lengua en pedazos, on
Clara Sanchis donava vida a una Teresa de Jesús subversiva en la seua
singularitat. La companyia ja va pel seu cinquè muntatge i el propi dramaturg
és conscient de com ha canviat la seua escriptura el fet de pujar a les tables
les seus obres ell mateix. Un encert dels muntatges del Mayorga director és
l’elecció d’actors i la seua direcció. A El
mago no és possible posar cap però a la interpretació de cap dels sis
actors. El personatge de Nadia, interpretat magistralment per Clara Sanchis
també, és una mostra d’aquest tomb temàtic cap a la comèdia que ha fet el
teatre mayorguià. Nadia s’allibera dels lligams que suposen les seues
responsabilitats quotidianes i el seu rol de mare, esposa i filla gràcies a la
hipnosi. Assisteix a un espectable d’aquesta natura i torna hipnotitzada a
casa.
A continuació, la trama
es va desembastant i els malentesos dialògics posen en evidència el fràgil
equilibri del nostre dia a dia, de les nostres falses seguretats materials i,
fins i tot, emocionals i afectives. Víctor, el seu marit, interpretat de manera
brillant per José Luis García-Pérez, és el personatge més desdibuixat en
començar l’acció davant el desencís que li provoca la visió de la seua esposa;
no obstant això, va prenent entitat discursiva a mesura que el diàleg avança.
S’hi presenta, potser de manera secundària, un tema que ja he intuït en alguna
altra obra de Mayorga (Animales nocturnos):
el complex món de la vida en parella.
Però el conflicte de
Nadia no és sols social o familiar, té a veure amb la seua pròpia identitat com
a dona que s’allibera i que, com si d’un aleph borgià es tractés, pot
contemplar en un moment determinat com ha estat la seua vida fins aquell precís
instant. Perquè Mayorga no deixa d’ésser Mayorga. Segueix jugant amb
l’espectador amb idees fascinants que ja ha tractat abans: el metateatre, que
usa el llenguatge dramàtic per parlar del teatre mateix, que barreja realitat i
ficció i que sotmet l’espectador a una reflexió necessària al voltant de la
seua pròpia entitat i identitat. Els personatges, i els propis espectadors,
semblen atrapats a l’escenari com protagonistes d’un nou àngel exterminador.
Perquè sembla que hi ha un món teatral/real paral·lel que ens manté
entretinguts d’allò essencial, del que realment som, mentre interpretem el
nostre paper vital. El mago i el
teatre de Mayorga ens col·loca enfront del mirall perquè ens mirem a nosaltres
mateixos, perquè, a partir de la reflexió, siguem conscients de les escletxes
que amaguen els elements decoratius de les nostres vides i així, sortim
transformats del teatre. Com el propi Mayorga afirma, “todo es mentira, pero
creemos que está lleno de verdad”.
Begoña Chorques Fuster
Professora que escriu
No hay comentarios:
Publicar un comentario