domingo, 6 de septiembre de 2020

TEL AVIV ON FIRE

Tel Aviv on fire (Sameh Zoabi, 2018) és una comèdia que té com a marc el conflicte àrab-israelià. Encara que semble difícil i potser inadequat, de vegades és necessari riure’s de les guerres i d’allò que les provoquen. Tel Aviv on fire recorda en el to de sàtira a cintes com Un porc a Gaza (Sylvain Stibal, 2011). No obstant això, pel seu caràcter humorístic es troba més allunyada d’Els informes de Sarah i Saleem (Muayad Alayan, 2018) on la denúncia contra els abusos i les injustícies comeses pels israelians és més evident i dramàtica.

 

El títol ja és un equívoc perquè res del que succeeix en la pel·lícula ocorre a Tel Aviv, capital d’Israel i ciutat que pretén ser moderna i cosmopolita. Salam (Kais Nashif) és un jove de trenta anys amb una situació laboral i econòmica incerta. Cada dia passa el control fronterer que el porta de Jerusalem, on viu, a Ramallah, capital de Cisjordània. Allà es roda la famosa telenovel·la Tel Aviv on fire on ha aconseguit una modesta feina com a corrector d’hebreu gràcies al seu oncle, un dels responsables de la sèrie. Els passos fronterers i el mur construït, controlats per Israel, són elements d’humiliació que Israel utilitza amb el poble palestí. Aquells que tenen passaport palestí saben que no es poden relaxar en aquests controls. I aquí comença l’embolic de la pel·lícula.

 

En un dels viatges, Salam acaba davant del capità Assi Tzur (Yaniv Biton), responsable del control. Assi, que considera la telenovel·la propaganda antisemita, confessa a Salam que la seua dona és una gran seguidora de la sèrie, ja que el culebrot té adeptes a ambdues bandes del mur. “No tot a la vida és polític’, li respon la seua dona. Per sortir-se’n, Salam declara que és guionista, cosa que no és certa, i Assi comença a donar-li consells pràctics sobre com hauria de desenvolupar-se la trama. La farsa es complica quan, per una sèrie d’atzars, Salam arriba a ser guionista i s’enfronta al fet que no sap com escriure els diàlegs. Aleshores demana ajuda al capità Assi que tracta de complaure a la seua esposa però, segons l’equip, l’argument cada cop s’apropa més a la propaganda sionista.

 

La metaficció és l’artefacte utilitzat per fer-nos arribar l’intriga de la telenovel·la, ambientada al 1967, poc abans de la Guerra dels Sis Dies, que va enfrontar Israel contra Egipte, Jordània, Irak i Síria. Un espia franco-àrab (Lubna Azabal) s’infiltra a l’exèrcit israelià seduint un oficial semita, per aconseguir informació sobre la estratègia futura de combat. La dona acaba amb el cor dividit entre el militar hebreu i un revolucionari palestí. A més, la sèrie té una estètica barroera, pròpia dels culebrots mediocres produïts per a la televisió.

 

Amb una intriga aparentment lleugera, la història ens apropa a la situació dels territoris ocupats i d’un conflicte anquilosat durant dècades. Ens mostra el diferent punt de vista entre les generacions de palestins: els majors, desenganyats amb el que havien d’haver estat els Acords d’Oslo de 1993; i els joves que desitgen un futur amb més esperança, amb la temptació sempre de fugir a l’estranger, especialment cap a Europa. Enmig de tot això, l’hummus, aquest deliciós puré de cigrons tan tradicional al món àrab, esdevé la baula d’unió entre aquests dos mons enfrontats: Assi, el capità jueu, adora un bon hummus casolà, mentre que Salam, un jerosolimità palestí, l’odia. El perquè d’aquest insòlit disgust de Salam i el final de l’embolic ens recorden que és possible bastir ponts de comprensió i convivència quan es té en compte l’essencialment humà.

 

Tel Aviv on fire és el tercer llargmetratge de Sameh Zoabi, director palestí amb nacionalitat israeliana. En tots, l’eix central és la guerra entre Israel i Palestina i totes les tensions que emergeixen en la convivència en aquesta zona del planteta. Under the same sun és un drama i Mawsem Hisad, un documental.

 

Begoña Chorques Fuster

Professora que escriu


No hay comentarios:

Publicar un comentario