Les sales de professors
són llocs on, sobretot, es parla de classes i alumnes. De vegades, també es
comenta la realitat social i política. El curs passat, a una hora de guàrdia,
repassàvem el guirigall governatiu. Una companya de feina, madrilenya, res
sospitosa de patir la malaltia independentista, afirmava que portar un llaç
groc no significa ser-ho. Segons ella, el llaç groc expressa el desacord pel
fet que activistes i polítics catalans es troben en presó preventiva. Mentre
l’escoltava, em preguntava com és possible que hi haja polítics catalans als
quals els costa tant entendre-ho. Judicialitzar un problema polític sols
provoca més embolic i la impossibilitat d’eixir de l’encallament. Mesos
després, així seguim.
A tot això s’ha d’afegir
una qüestió fonamental que no sé si es té en compte suficientment: hi ha
persones privades de llibertat, amb tot el que això suposa des d’un punt de
vista humà. Tinguem present que aviat es complirà un any de presó incondicional
decretada per Jordi Sánchez i Jordi Cuixart. La resta de polítics porten ja uns
quants mesos en la garjola també. I el temps passa i aquesta gent continua
privada de la seua vida i de l’escalfor quotidià dels seus. A mi em sembla
dramàtic, especialment cada vegada que un jutjat europeu pren posició sobre
l’actuació de la justícia espanyola.
Però va arribar l’estiu
i amb ell les vacances i la guerra dels llaços grocs que apareixia a diari en
alguns mitjans de comunicació estatals. La líder de l’oposició, Inés Arrimadas,
insisteix a dir que no es tracta d’un problema entre Espanya i Catalunya, sinó
d’un problema entre catalans. Realment és així? O pretén que ho siga a força de
repetir-ho? L’estratègia del seu partit, Ciutadans, ha estat francament
perversa cercant l’enfrontament social en organitzar retirades de llaços grocs
d’espais públics. Àdhuc el propi PP es va desmarcar d’aquesta manera d’actuar.
Cs i PP afirmen que
s’ocupen espais públic que són de tots. És veritat; ocorre el mateix quan hi ha
una manifestació de qualsevol signe o reivindicació. La ciutadania té el dret
de reclamar al carrer les causes que considere justes. També es queixen que
aquests símbols pengen d’edificis públics que haurien de mantenir la
neutralitat. ¿És neutral penjar el retrat del cap de l’estat al despatx del
director d’un col·legi? Respon a la legalitat vigent, però de neutral no en té
res. Una cosa pareguda ocorre amb els llaços grocs als edificis públics. Amb
els llaços grocs, amb les banderes amb l’arc de Sant Martí, amb els missatges
de benvinguda per als refugiats, amb les banderes espanyoles, amb els llaços
negres o amb els llaços violetes... Tots expressen l’adhesió a una causa que
recolza una part o la majoria de la societat i pengen d’immobles oficials.
Torna setembre i la
promesa d’una tardor calenta. Els ciutadans voldríem veure polítics dialogant,
arribant als fons del problema polític que hi ha entre Catalunya i Espanya;
polítics que deixaren d’hiperactuar i escenificar postures amb fins
electoralistes; polítics que foren capaços de fer propostes i aportar
solucions. No obstant això, les posicions s’enconen i l’enfrontament verbal als
mitjans de comunicació es manté amb una cruïlla de declaracions dures en un i
l’altre sentit.
S’afirma que
l’independentisme no és monolític, que hi ha divisions internes. És veritat
però, ¿ho és el constitucionalisme? Ja coneixem el refrany tants caps, tants barrets. Tots creuen saber quina és la voluntat
de la ciutadania catalana i ho afirmen. En realitat, em sembla que ningú no ho
sap. Sols tenim una visió parcial del que ocorre, minada amb les nostres idees
i prejudicis. Aleshores, ¿quina seria la manera de saber què és el que vol
realment la majoria de les persones que viuen a Catalunya? És senzill:
deixant-los votar.
Begoña Chorques Fuster
Professora que escriu
Imatge extreta de la xarca